Camper huren of kopen

Een camper kopen of huren

Een camper kopen is een lastige ontdekkingstocht. Je kunt ze niet gewoon even uitproberen zoals bij de aankoop van een auto. Je kunt er niet eens mee rijden, vaak zie je ze alleen in een showroom. Als je tweedehands particulier koopt, dan is een proefrit mogelijk, misschien laat de verkoper je zelfs een paar dagen uitproberen, maar dat gebeurt niet vaak. Je moet dus de sprong wagen, en dat is dan vaak voor een heel duur voertuig. Daarom zullen de meeste mensen eerst een camper huren en zelfs verschillende types uitproberen. Het is vaak moeilijk om de aanschafkosten te rechtvaardigen, maar als je de camper minder dan 6 weken per jaar gebruikt, kun je hem beter huren. Heel wat mensen hebben gekozen voor kleinere campers, zoals de alom bekende Volkswagen California met een pop-up dak, en gebruiken deze als hun dagelijkse auto plus vakanties, weekends, enz. Omdat dit een voertuig is dat gemakkelijk te parkeren is, in een normaal parkeervak past, en niet zo opvalt als een camper, waardoor het meer op een minibus lijkt. Toch zijn de meeste campers die je op campings ziet grote wagens van 6, 7 meter lang en 2M50 breed.

Een camper huren

Een camper huren is niet erg goedkoop. Het is ook mogelijk om maar een paar dagen te huren, maar een huur van 2 weken in de zomer is niet voordelig, plus brandstof, plus de campings. Een camper moet je echter niet zien als een goedkope vakantie, maar meer als een levensstijl, een andere manier van vakantie vieren die aanzet tot avontuur.

Onze ervaringen met het huren van campers

De eerste camper die we huurden was in 2001, bij Hertz in Parijs. Dit was een grote camper, zo’n 6 meter lang, met een bed boven de bestuurderscabine en 2 stapelbedden achterin. Het was een mooie camper en we hadden een geweldige week in Frankrijk ondanks een absolute stortbui. Mijn mooiste herinneringen waren het koken van vers gekochte garnalen in de camper terwijl het buiten stortregende, maar met het raam open. Ook het slapen buiten het gemeentehuis in een dorp omdat alle campings gesloten waren vanwege overstromingen, was een belevenis. De camper was prima, behalve de motor, die met 90 pk veel te zwak was om heuvels te beklimmen enz.

Onze volgende ervaring was 11 dagen vanuit Vancouver, Canada. Dit was een groot ding, met een 7 liter motor en een automaat met 3 versnellingen. Na 11 dagen was ik blij om hem terug te brengen, vastbesloten om nooit meer een gro
te camper te huren. Ze zijn misschien geschikt voor de Noord-Amerikaanse wegen, maar parkeren, rijden, tanken (verbruik was dramatisch), is absoluut geen pretje.

Vandaar dat ik op de jaarlijkse reis naar Italië om mijn schoonvader op te zoeken, een bedrijf zag dat pop-up campers verhuurt voor een heel redelijke prijs. Toen we die in de buurt van Rome ophaalden, zag ik waarom. Opgelapte gaten in het dak, zeer oncomfortabele bedden, met uitrusting die nauwelijks werkte, het was echt een hoopje ellende, 20 jaar oud en gehavend. Onze jongste zoon heeft wat humor, en toen we over de eerste hobbel in de weg gingen riep hij “brace, brace” alsof hij nog in het vliegtuig zat.

Daarom maakte ik de volgende keer niet dezelfde fout en huurde ik een nieuwe Volkswagen California, die reed als een droom, makkelijk te parkeren, bedden van topkwaliteit, zuinig met brandstof, elektrisch schuifdak en van alle gemakken voorzien. Helemaal top.

Ik denk dat de grotere campers nu beter zullen zijn; met de modernste technologie zoals camera’s en radar om te parkeren, automatische verlichting, ruitensproeiers, cruisecontrol met reactief remmen, wat het leven veel gemakkelijker maakt. Mijn vrouw houdt van de middelgrote campers, vaak gebaseerd op de Fiat Ducato (of Frans equivalent), waardoor je rechtop kunt staan als je stilstaat (in de pop-up sta je voorovergebogen als het dak naar beneden is). Ik leg uit dat deze moeilijker te parkeren zijn omdat ze groter zijn dan de pop-up, en eigenlijk minder ruimte hebben omdat het bed niet meer in het dak zit, maar 2 meter van de cabineruimte in beslag neemt. Dan zijn er ook nog dezelfde modellen met een pop-up dak. In feite zijn er zoveel modellen dat het moeilijk kiezen is, maar dit is juist waarom huren interessant wordt om te proberen en te zien waar je de voorkeur aan geeft.

Het huren van een camper heeft veel mogelijkheden en je moet ze allemaal beoordelen. Bijna altijd is er het verzekeringsaspect, dat €15-21 per dag kost om het eigen risico te dekken, en er lijkt geen eigen risico verzekering te zijn die dit dekt zoals bij autoverhuur. In de meeste gevallen moet je je auto ook bij de verhuurder of in de buurt kunnen parkeren en alles wat je nodig hebt voor de reis kunnen uitladen en weer inladen. Wij hebben ook campers gehuurd nadat we waren ingevlogen, wat betekent dat je een camper nodig hebt die goed is uitgerust met borden, bestek, pannen etc (niet altijd het geval), beddengoed, enz. Dit bespaart op de vaak lange ritten (waardoor je kilometers en brandstofkosten maakt), maar brengt natuurlijk wel de vluchtkosten met zich mee, plus de transfer naar het depot.

Waar kun je het beste een camper huren

Huren via particuliere eigenaren

Er is een overvloed aan websites zoals GoBoony, Wikicampers (FR), Indiecampers, enz. waar eigenaren hun campers tegen een commissie (meestal rond de 15%) via de website kunnen verhuren en waar de huurder zekerheid heeft. Je kunt nieuwe campers, oude campers, in alle verschillende maten, met de hand thuis ophalen.

Camperverhuurbedrijven

Er zijn er genoeg, van grote campers tot pop-ups, en een groot aanbod. Veel dealers verhuren ook campers en deze zijn meestal nieuw. De prijs weerspiegelt meestal de leeftijd, dus je moet de beste deal zoeken.

 

 

Categorieën