Mijn Camper

Onze camper de Ford Nugget

Het is eigenlijk een Ford Nugget Plus. De Nugget bestaat al een paar jaar, een Westfalia-project op basis van de Transit Custom. We hebben er een paar jaar geleden een uitgeprobeerd, maar vonden de indeling krap, hoewel het een prima voertuig was.

De Plus

Toen kwam de “Plus” met de langere wielbasis (van 5M naar 5M40), die een enorm verschil maakte en ook het toilet achterin mogelijk maakte, wat een uitzonderlijk nuttig (essentieel?) stuk uitrusting is. Het douchehulpstuk kan handig zijn om af te spoelen en te wassen als je niet aan het water vastzit. De keuken is handig en er is een extra gootsteen om tanden te poetsen enz.

Leuk hebbedingetje is de Welcome to our camper doormat!

Camper layout

Natuurlijk is het krap omdat het maar een busje is, maar we hebben ervoor gekozen omdat we dan heel ontspannen kunnen rijden, alsof we in een auto of op zijn minst een MPV zitten, en dan zijn lange afstanden, indien nodig, niet zo erg. Hij is gemakkelijk te parkeren, past in een traditionele parkeerplaats, en is relatief onopvallend als camper, omdat hij veel weg heeft van een minibus of een bestelwagen. Smalle kronkelwegen zijn geen probleem, want hij heeft de breedte van een grote personenauto, en 2M15 is prima te doen.

Als het dak naar beneden is, moet je je met een gebogen rug voortbewegen (tenzij je kleiner bent dan 1M50), maar er is genoeg ruimte als het dak omhoog is. Je kunt dit omzeilen met de versie die een hard dak heeft, maar dan wordt het meer door de wind geteisterd en valt het veel meer op. De uitklapbare tafel kan klein of uitgetrokken worden en met de draaibare stoelen is het een acceptabele loungeplek als het weer niet meespeelt.

Het bed

Het bed is comfortabel en ruim voor een PopTop-camper met grote ramen aan de zijkant en voorkant. Beneden is er nog een bed dat kan worden opgemaakt.

De Keuken

We gebruiken de keuken achterin veel en daarvoor hadden we een grote opstap nodig (van Ikea – €5) en kochten we er nog een voor aan de zijkant, omdat die van de camper zelf een beetje smal is. We verbruiken gemiddeld zo’n 7’4 liter/100 kilometer (40mpg), wat heel redelijk is. De kasten hebben redelijk wat ruimte, maar er is nooit echt genoeg, hoewel de ruimte onder de achterbank erg handig is. Er is over het algemeen nooit genoeg ruimte in een camper, tenzij je een enorme camper hebt – veel geluk daarmee op kleine wegen en parkeerplaatsen – dus je moet het doen met wat je hebt en compromissen accepteren.

Iedereen maakt zijn eigen keuze. Voor nu zijn we tevreden genoeg. De kwaliteit van de Westfalia-afwerking is uitzonderlijk goed en er worden veel goede ideeën gebruikt.

Sommige aanbevolen verbeteringen

Het is echter niet allemaal goed. Er zijn een aantal aspecten die ons niet bevallen en we zijn van plan om Westfalia hierover te informeren:

    • De hendel van het scherm bij het toilet zit altijd in de weg en is nu afgebroken.
    • De kastjes in de keuken moeten de andere kant op openen, want ze zijn onhandig zoals ze nu zijn.
    • We hadden een opklapbare zitting boven het toilet geïnstalleerd, wat erg handig is. Dit zou standaard moeten zijn, want het is niet ingewikkeld en maakt de ruimte boven het toilet zeer bruikbaar.
    • De zij- en achterdeuren maken veel lawaai als ze dichtslaan. De VW California modellen sinds 2012 hebben een “stil” vertragingsmechanisme op de zijdeur. Zou handig zijn als je laat aankomt, enz. Zodat je niet iedereen wakker maakt.

Er zijn andere aspecten, zoals de ruimte tussen de keuken en de bank is erg smal, maar in een kleine camper zijn dit aspecten die je gewoon moet accepteren.

We horen graag wat de voor- en nadelen van andere campers zijn. Je kunt via het formulier hieronder contact opnemen met ons.

 

Categorieën

Deel je camper ervaring(en) met ons! Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Wat wil je graag met ons delen?

5 + 7 =